Tohle nevyžehlíš | Blanka Svobodová

Lence je něco málo přes třicet a žije spolu se svým přítelem Tomášem.
Ten je však nyní na dovolené u moře se svou exmanželkou a malou dcerkou a Lenka se kvůli tomu trápí a často se uchyluje k láhvi vína a přepadají ji její depresivní stavy.

...Na zdraví si dopřeju další plnou sklenici zkapalněného lepšího stavu, ve kterém se dá přežít, trochu zapomenout a později snad i usnout.
Krkolomně rvu špunt ze sedmičky vína. Ne a ne to otevřít, kruci ! Jsem na pokraji pláče a moc dobře vím, že to není zátkou, ale životem...

Jednoho dne se po návštěvě u lékaře zastaví do zverimexu odkud si odnáší nového kamaráda - andulku, které dá jméno Johan. Zařídí malému Johanovi klec snů se vším potřebným přímo v jejím půdním ateliéru a těší se, až se její milovaný Tomáš vrátí z dovolené a až mu ukáže nového člena jejich rodinky.

Tomáš je rozvedený muž, který žije s Lenkou. Jelikož si vyčítá, že nemá na dcerku dostatek času, tak ho napadl šílený nápad. Vyrazit s dcerkou a bývalou manželkou na dovolenou k moři, která se nakonec nepovedla úplně tak, jak si představoval. 
Čas trávený se svou bývalou manželkou mu leze na nervy a on sám se už nejraději vidí se svou milovanou Lenkou v pohodlí jejich domova.

...Přesto se TO stane. Neplánovaně, zcela opile, asi spontánně, rozhodně nemilovaně a dalších tisíc podobných výmluv proč vlastně.
Odnášeli jsme věci z nočního balkonového sedánku dovnitř pokoje a... na cestě jsme se nějak omylem srazili...
Pohled dal pohled.
Ruka ruku.
Tělo si žádalo tělo...

Jenže člověk míní a život mění a tak se stane, že se se svou bývalou manželkou vyspí. Po vášnivé noci cítí výčitky svědomí a doufá, že se Lenka nic nedozví.
Jeho bývalá manželka má ovšem zcela jiné plány a tak nedlouho po návratu z dovolené kontaktuje Lenku aby jí sdělila, co se mezi ní a Tomášem na dovolené stalo.

Pro Lenku je toto zjištění spouštěčem k celkovému kolapsu a tak končí v nemocnici, kde se dovídá nečekanou zprávu.
Zůstane Lenka s Tomášem ? Jaká nečekaná zpráva Lenku v nemocnici zasáhne ? A co Tomášova exmanželka ?

 

K této knize jsem se dostala skrze výhru v soutěži, která mi udělala obrovskou radost. Díky tomu, že jsem od autorky ještě nic nečetla, tak se radost zdvojnásobila a já jsem se těšila na další knihu od českého autora. Jak se mi kniha líbila se dovíte v následujících řádcích.

První se spolu klasicky podíváme na obálku. Ta je naprosto úžasná, veselá žlutá obálka s povedenou ilustrací hlavních hrdinů, se kterými se setkáme na stránkách této knihy je prostě bezchybná. Líbí se mi také provedení, neboť Tomáš spolu s názvem knihy jsou vyvedeni v lesku, zatímco jeho osudové ženy jsou matné.
V knize na nás čeká celkem 24 kapitol, které jsou spíše kratší. Kapitoly jsou psány ze dvou pohledů a to z pohledu Tomáše a z pohledu Lenky. Kapitoly se ve vypravěči střídají a každá je označena daným vypravěčem, takže se netřeba bát nějakých nejasností, nebo zamotaného textu.

Samotný příběh se četl velice dobře. Styl vyprávění byl velice příjemný i když mi ze začátku trochu vadily příliš krátké věty. Ovšem postupem času se věty prodloužily a já si na autorčino vyprávění zvykla a kniha se mi četla naprosto sama.

Střídání vypravěče mám v knihách velice ráda, jelikož pak celý příběh dostane nádech autentičnosti. Nejinak tomu bylo i v tomto případě. Sledovat danou situaci i z Tomášova pohledu bylo příjemné ozvláštnění celé knihy. Myslím, že tohle se autorce doopravdy povedlo, včetně zachycení rozdílného mužského a ženského pohledu na danou věc.

Lenka je psychicky nemocná a tak ji při větším stresu přepadají depresivní stavy, kdy je nejraději sama, zalezlá ve svém bytě s lahví vína. Nejinak tomu je také v době, kdy je její milovaný Tomáš na dovolené se svou "rodinkou". Lenka není schopná normálního života a tak se celou dobu, co je Tomáš pryč utápí ve smutku a sebelítosti a maximálně je schopná zajít do obchodu pro další láhev vína. 
Namísto toho Tomáš je pohodář, který by se pro Lenku rozkrájel. Velice ho však trápí fakt, že už se svou dcerkou netráví tolik času a tak ho napadne úžasný nápad, vzít ji spolu s její matkou na dovolenou. Díky dobře placené práci si může dovolit zaplatit celou dovolenou, vždyť je to přece to nejmenší. Když se ovšem se svou bývalou vyspí, tak se mu všechno začne sypat jako domeček z karet a on se snaží, co mu síly stačí, aby si zase našel cestu ke své milované Lence.

Celý příběh je milou oddechovkou na prosluněný odpolední den, kterou slupnete za jedno odpoledne. 
Bohužel se mi moc nelíbil konec knihy, který byl podle mého názoru ukončený opravdu narychlo a tím celou knihu srazil o stupeň níž. Autorka k němu moha dojít hezky pozvolna, myslím, že by potom nepůsobil tak urychleným dojmem.

Jedná se o milý příběh, takový mix pohádky a příběhu ze života a já si jeho čtení užila. Jestli příběh skončil šťastně či nikoliv si budete muset přečíst sami, já jsem z něj měla smíšené pocity.


Nejlevnější cenu knihy Tohle nevyžehlíš najdete na portále Srovname.cz


Název : Tohle nevyžehlíš
Autor : Blanka Svobodová
Nakladatelství : Alpress v edici Klokan
Počet stran : 232



A co vy ? Zaujala Vás tato kniha ? 
Máte v plánu si ji přečíst, nebo jste ji už četli ? 
Neváhejte a o svůj názor se podělte v komentářích :-)

6 komentářů:

  1. Nemyslím si, že je to ta pravá kniha pro mě. Sice mám oddechovky ráda, jenže tohle mi přijde až moc jednoduché.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se u knihy krásně odreagovala, ale sama to znáš, sto lidí, sto chutí :-)
      Děkuji za komentář, měj se hezky :-)

      Vymazat
  2. Pro takové to oddechnutí po těžkém dni musí být dobrá, ale nemyslím, že by se mi líbila. Přesto anotace vypadá vcelku zajímavě. No, škoda (zase na druhou stranu mi nepřibyde další na nekonečný seznam :D). Pěkně napsané :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Opravdu se jedná o knihu na odreagování, četla se hezky a bavila mě :-)

      Vymazat
  3. Toto vyzerá ako niečo s čím sa dá vycestovať na dovolenku na ktorú sa chystám. Žiadne ťažké dumy oddychovka na čas kym malý zaspí. Českých autorov mám veľmi rada tak sa určite po nej v paláci porozhliadam :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak Ali, opravdu je to takové oddechové čtení :-)

      Vymazat